AI w edukacji STEM – przyszłość czy wyzwanie?



Sztuczna inteligencja (AI) dynamicznie zmienia krajobraz edukacji na całym świecie. Nowe badanie przeprowadzone przez Samsung Solve for Tomorrow pokazuje, że nauczyciele dostrzegają ogromny potencjał AI w nauczaniu, ale jednocześnie napotykają trudności w jej integracji z programem nauczania. Aż 96% ankietowanych nauczycieli uważa, że sztuczna inteligencja będzie kluczowa dla przyszłości edukacji, lecz 97% z nich twierdzi, że nie posiada odpowiednich zasobów do wdrożenia tej technologii.

Badanie „The State of STEM Education” – kluczowe wnioski

Samsung, we współpracy z organizacją DonorsChoose, przeprowadził drugą edycję badania „The State of STEM Education”, ankietując 1039 nauczycieli szkół średnich i gimnazjów w USA. Wyniki wskazują na duży optymizm wśród nauczycieli co do wartości AI w klasach oraz na pilną potrzebę modernizacji edukacji STEM. Kluczowe wnioski z badania to:

  • 59% nauczycieli wskazuje, że potrzebują profesjonalnych szkoleń, zaktualizowanych zasobów edukacyjnych, współpracy z branżą technologiczną lub lepszej infrastruktury technologicznej.
  • 38% nauczycieli twierdzi, że potrzebuje wszystkich powyższych elementów, aby skutecznie wdrożyć AI do nauczania.

Jak Samsung wspiera edukację AI?

Samsung podejmuje działania mające na celu zniwelowanie luki technologicznej w edukacji STEM. Poprzez coroczny konkurs Samsung Solve for Tomorrow firma wspiera uczniów szkół średnich i gimnazjalnych, zachęcając ich do rozwiązywania rzeczywistych problemów społecznych przy użyciu technologii. Do tej pory Samsung przekazał ponad 27 milionów dolarów na rozwój edukacji i doposażenie klas w sprzęt technologiczny.

Dodatkowo, Akademia Nauczycielska Samsung Solve for Tomorrow zapewnia pedagogom szkolenia w zakresie strategii wdrażania AI, myślenia projektowego oraz przedsiębiorczości społecznej. To kluczowe umiejętności, które pozwolą uczniom odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Wzrost znaczenia AI w edukacji STEM

Badanie wykazało, że w ostatnich latach znaczenie AI w edukacji wzrosło w zawrotnym tempie. W konkursie Samsung Solve for Tomorrow 2024/2025 aż 42% zwycięskich projektów opiera się na rozwiązaniach wykorzystujących AI. To ogromny wzrost w porównaniu do edycji z lat 2022/2023, gdzie tylko 6% projektów miało taki charakter.

Niektóre innowacyjne projekty tegorocznych laureatów to:

  • Aplikacja AI do wykrywania oznak lęku u uczniów z autyzmem (Missisipi).
  • Połączenie AI i VR w celu ułatwienia kontaktu uczniów z kulturą rdzennych społeczności (Montana).

Korzyści i obawy nauczycieli związane z AI

Badanie Samsunga pokazuje, że 53% nauczycieli już teraz wykorzystuje AI w klasach, a kolejne 33% eksperymentuje z jej zastosowaniem. Najczęściej używane narzędzia to:

  • Interaktywne narzędzia edukacyjne (20%),
  • Spersonalizowane metody nauczania (22%),

Analiza danych w celu lepszego monitorowania postępów uczniów (11%).

Jednocześnie nauczyciele wyrażają obawy dotyczące:

  • Plagiatu (20%),
  • Braku odpowiedniego szkolenia w zakresie narzędzi AI (15%),
  • Ryzyka dezinformacji (13%),
  • Ograniczenia interakcji międzyludzkich w procesie nauczania (12%).

Zdecydowana większość pedagogów (88%) podkreśla jednak wagę edukowania uczniów na temat etycznego wykorzystania AI.

Wyzwania i potrzeba modernizacji programu STEM

Chociaż 93% nauczycieli uważa, że umiejętności STEM są kluczowe dla przyszłości uczniów, jedynie 36% uważa, że obecny program nauczania nadąża za nowoczesnymi trendami, takimi jak AI, robotyka, automatyzacja czy technologie ekologiczne.

Kolejnym wyzwaniem jest brak nauczania przedsiębiorczości. Choć 99% nauczycieli zgadza się, że umiejętności biznesowe i kreatywne są istotne dla uczniów, tylko 20% szkół oferuje kursy związane z przedsiębiorczością.

Podsumowanie

Samsung Solve for Tomorrow zwraca uwagę na pilną potrzebę dostosowania edukacji STEM do wymogów nowoczesnego świata. Choć nauczyciele są otwarci na nowe technologie, brakuje im zasobów do skutecznego wdrożenia AI i nowoczesnych metod nauczania. Potrzebne są inwestycje w szkolenia, sprzęt i współpracę z sektorem technologicznym, aby przyszłe pokolenia były gotowe na wyzwania rynku pracy ery sztucznej inteligencji.