Samsung, we współpracy z organizacją DonorsChoose, przeprowadził drugą edycję badania „The State of STEM Education”, ankietując 1039 nauczycieli szkół średnich i gimnazjów w USA. Wyniki wskazują na duży optymizm wśród nauczycieli co do wartości AI w klasach oraz na pilną potrzebę modernizacji edukacji STEM. Kluczowe wnioski z badania to:
Samsung podejmuje działania mające na celu zniwelowanie luki technologicznej w edukacji STEM. Poprzez coroczny konkurs Samsung Solve for Tomorrow firma wspiera uczniów szkół średnich i gimnazjalnych, zachęcając ich do rozwiązywania rzeczywistych problemów społecznych przy użyciu technologii. Do tej pory Samsung przekazał ponad 27 milionów dolarów na rozwój edukacji i doposażenie klas w sprzęt technologiczny.
Dodatkowo, Akademia Nauczycielska Samsung Solve for Tomorrow zapewnia pedagogom szkolenia w zakresie strategii wdrażania AI, myślenia projektowego oraz przedsiębiorczości społecznej. To kluczowe umiejętności, które pozwolą uczniom odnaleźć się w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Badanie wykazało, że w ostatnich latach znaczenie AI w edukacji wzrosło w zawrotnym tempie. W konkursie Samsung Solve for Tomorrow 2024/2025 aż 42% zwycięskich projektów opiera się na rozwiązaniach wykorzystujących AI. To ogromny wzrost w porównaniu do edycji z lat 2022/2023, gdzie tylko 6% projektów miało taki charakter.
Niektóre innowacyjne projekty tegorocznych laureatów to:
Badanie Samsunga pokazuje, że 53% nauczycieli już teraz wykorzystuje AI w klasach, a kolejne 33% eksperymentuje z jej zastosowaniem. Najczęściej używane narzędzia to:
Analiza danych w celu lepszego monitorowania postępów uczniów (11%).
Jednocześnie nauczyciele wyrażają obawy dotyczące:
Zdecydowana większość pedagogów (88%) podkreśla jednak wagę edukowania uczniów na temat etycznego wykorzystania AI.
Chociaż 93% nauczycieli uważa, że umiejętności STEM są kluczowe dla przyszłości uczniów, jedynie 36% uważa, że obecny program nauczania nadąża za nowoczesnymi trendami, takimi jak AI, robotyka, automatyzacja czy technologie ekologiczne.
Kolejnym wyzwaniem jest brak nauczania przedsiębiorczości. Choć 99% nauczycieli zgadza się, że umiejętności biznesowe i kreatywne są istotne dla uczniów, tylko 20% szkół oferuje kursy związane z przedsiębiorczością.
Samsung Solve for Tomorrow zwraca uwagę na pilną potrzebę dostosowania edukacji STEM do wymogów nowoczesnego świata. Choć nauczyciele są otwarci na nowe technologie, brakuje im zasobów do skutecznego wdrożenia AI i nowoczesnych metod nauczania. Potrzebne są inwestycje w szkolenia, sprzęt i współpracę z sektorem technologicznym, aby przyszłe pokolenia były gotowe na wyzwania rynku pracy ery sztucznej inteligencji.