Ayoung Kim to artystka, której prace zachwycają techniczną precyzją, ale jednocześnie skłaniają do refleksji nad współczesnym światem, czasem i ludzką egzystencją. Jak zauważyła Naomi Beckwith, zastępczyni dyrektora i główna kuratorka Guggenheim w Nowym Jorku, twórczość Kim ukazuje zbieżność maszyn i człowieka, zmuszając widzów do przemyśleń nad najistotniejszymi wyzwaniami naszej epoki.
Seol Park, szef marki LG Corp, podkreślił, że prace Kim — gdzie technologia jest zarówno tematem, jak i medium — są zgodne z misją LG, które wprowadza innowacje uwzględniające ludzkie doświadczenia i emocje.
Ayoung Kim, z wykształceniem w zakresie grafiki ruchomej i mediów obiektywowych, tworzy fantastyczne wirtualne środowiska, wykorzystując najnowsze technologie: od akcji na żywo i oprogramowania do animacji, przez silniki gier, po technologie generowania obrazów. W jej dziełach technologia nie jest tylko narzędziem — staje się równoprawnym bohaterem.
Inspirując się estetyką Webtoon i koncepcją GL (Girls' Love), Kim przekształca badania terenowe i materiały dokumentalne w spekulacyjne światy, pełne epickich narracji łączących czas, przestrzeń, kultury i języki. Jej prace sięgają zarówno do badań historycznych dotyczących starożytnych kosmologii, jak i do współczesnych problemów, takich jak życie pracowników usługowych zarządzanych algorytmami czy doświadczenia uchodźców.
Sztuka Kim to nie tylko wizualna uczta — to również komentarz społeczny. Artystka od lat podkreśla znaczenie edukacji w zakresie sztucznej inteligencji i technologii, starając się poszerzać naszą świadomość granic między człowiekiem a maszyną. Jak sama mówi:
"W miarę postępu technologii życie ludzkie staje się coraz bardziej złożone. Artyści mogą odkrywać niepewne możliwości, które technologia skrywa, i wykorzystywać je w najbardziej intuicyjny sposób. Ani techno-optymizm, ani techno-pesymizm nie są moją drogą — staram się komentować wpływ technologii na społeczeństwo, używając jej do wyrażania swoich idei."
Prace Ayoung Kim były prezentowane na całym świecie — od Mori Art Museum w Tokio, przez Museum of Modern Art w Nowym Jorku, po Palais de Tokyo w Paryżu. Artystka brała udział w prestiżowych wydarzeniach, takich jak Biennale w Wenecji, Biennale w Gwangju czy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie.
Jej osiągnięcia zostały już docenione licznymi nagrodami, w tym ACC Future Prize, Golden Nica Award (Prix Ars Electronica) czy British Institution Award przyznawaną przez Royal Academy of Arts w Londynie.
Jury tegorocznej edycji LG Guggenheim Award podkreśliło, że Ayoung Kim nie tylko wykorzystuje nowoczesne technologie, ale redefiniuje rolę artysty jako osoby łączącej dziedzictwo kulturowe z nowoczesnymi narzędziami. Jej sztuka porusza kwestie etyczne i emocjonalne, pokazując człowieka jako połączenie fizyczności i danych w świecie rządzonym algorytmami.
Prace Kim otwierają nowe perspektywy dla sztuki cyfrowej, skłaniając odbiorców do refleksji i odkrywania tego, co nieznane. Dzięki połączeniu rzemiosła artystycznego z odważnym eksperymentem Kim tworzy wizję przyszłości, w której sztuka i technologia współistnieją, wzajemnie się uzupełniając.
Ayoung Kim to nie tylko artystka — to innowatorka, która poprzez swoją twórczość buduje mosty między przeszłością a przyszłością, człowiekiem a maszyną.