NVIDIA i Microsoft otwierają nową erę gamingu dzięki rewolucyjnej technologii Neural Shading



Podczas konferencji Game Developers Conference (GDC), NVIDIA zapowiedziała przełomowe ulepszenia w technologii RTX Neural Rendering. Dzięki współpracy z Microsoftem, już w kwietniu programiści otrzymają dostęp do Neural Shading w ramach DirectX. Oznacza to możliwość wykorzystania rdzeni Tensor w kartach graficznych GeForce RTX do przyspieszenia sieci neuronowych w obrębie potoku graficznego gry. Neural Shading stanowi przełom w programowaniu grafiki – łączy sztuczną inteligencję z tradycyjnym renderowaniem, co pozwala znacząco zwiększyć liczbę klatek na sekundę, poprawić jakość obrazu i zmniejszyć zużycie zasobów systemowych.

Nowa funkcjonalność DirectX

Microsoft wprowadza do DirectX i HLSL obsługę wektorów kooperacyjnych, a pierwsza wersja testowa pojawi się już w kwietniu. Jak podkreśla Shawn Hargreaves, menedżer rozwoju Direct3D w Microsoft, umożliwi to implementację neural renderingu w całej branży gier. Włączenie wsparcia dla rdzeni Tensor w RTX otworzy nowe możliwości w zakresie grafiki, oferując graczom bogatsze i bardziej immersyjne doświadczenia.

RTX Kit z obsługą Unreal Engine 5

NVIDIA rozszerza pakiet RTX Kit, czyli zestaw technologii neural renderingu dla deweloperów gier. Wśród najważniejszych aktualizacji znalazło się wsparcie dla Unreal Engine 5 w funkcjach takich jak RTX Mega Geometry oraz RTX Hair.

RTX Mega Geometry znacząco przyspiesza śledzenie promieni w skomplikowanych scenach 3D, umożliwiając korzystanie nawet ze 100 razy większej liczby trójkątów niż dotychczasowe standardy. Z kolei RTX Hair to przełomowa technologia renderowania włosów i futra, zastępująca tradycyjne prymitywy trójkątowe liniowymi sferami. Dzięki temu pojedyncze pasma włosów są bardziej realistyczne, a wydajność renderowania wzrasta.

RTX Remix i Half-Life 2 RTX

Dla społeczności modderskiej NVIDIA oficjalnie udostępniła otwartą platformę RTX Remix, pozwalającą na tworzenie remasterów klasycznych gier w pełnym ray tracingu. Jednym z pierwszych przykładów wykorzystania tej technologii jest Half-Life 2 RTX, którego wersja demonstracyjna będzie dostępna na Steam już 18 marca.

Half-Life 2 RTX to efekt współpracy czterech najlepszych zespołów modderskich, działających pod szyldem Orbifold Studios. Gra otrzymała pełny ray tracing, remasterowane tekstury i modele, a także wsparcie dla DLSS 4, NVIDIA Reflex, RTX Neural Radiance Cache, RTX Skin i RTX Volumetrics.

Ponad 100 gier i aplikacji z DLSS 4

DLSS 4, zaprezentowany wraz z premierą kart GeForce RTX serii 50, bije rekordy popularności wśród deweloperów i graczy. Technologia ta pozwala na generowanie dodatkowych klatek przy użyciu sztucznej inteligencji, co może nawet ośmiokrotnie zwiększyć liczbę FPS w porównaniu do tradycyjnego renderowania.

Wśród gier, które w dniu premiery będą wspierać DLSS 4, znalazły się Lost Soul Aside, Mecha BREAK, Phantom Blade Zero, Stellar Blade, Tides of Annihilation oraz Wild Assault.

Nowa era gamingu z AI

Wprowadzenie Neural Shading do DirectX oraz rozwój technologii RTX Neural Rendering pokazują, że przyszłość gier opiera się na sztucznej inteligencji. NVIDIA i Microsoft otwierają nową erę gamingu, w której AI nie tylko poprawia jakość grafiki, ale także optymalizuje wydajność, umożliwiając tworzenie coraz bardziej zaawansowanych wizualnie światów.