Problem z widocznością treści na monitorach w klasach szkoły podstawowej: wyniki badań



Ponad trzy czwarte nauczycieli w Europie (77%) przyznaje, że uczniowie podczas lekcji mają problemy z odczytywaniem treści z monitorów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Epson, największe trudności mają dzieci siedziaące z tyłu klasy (39% odpowiedzi) oraz te usytuowane z boku (35% odpowiedzi). Na problemy z widocznością wpływają również odbicia i odblaski na ekranach.

Reakcje nauczycieli

Aż 46% nauczycieli deklaruje, że regularnie "przesadza" uczniów, aby zapewnić im lepszą widoczność, a 84% przynajmniej czasami zmienia miejsca siedzące uczniów z tego samego powodu. Wyniki badań pokazują, że problem ten jest powszechny i wymaga zastosowania alternatywnych rozwiązań technologicznych.

Projektory interaktywne jako alternatywa

Zapytani o możliwość zastosowania projektorów interaktywnych, nauczyciele widzą w nich duży potencjał. Rozwiązania te oferują skalowalne, większe rozmiary wyświetlania, co pozwala lepiej wspierać proces nauczania:

  • 40% uważa, że projektory zapewniają widoczność materiałów dla każdego ucznia w klasie.
  • 38% twierdzi, że sprzyjają one bardziej praktycznej nauce i zwiększają zaangażowanie uczniów.
  • 34% dostrzega korzyści w postaci lepszego wspierania nauki grupowej.
  • 30% podkreśla, że projektory skupiają uwagę całej klasy.

Andrzej Bieniek z Epson Europe zwraca uwagę, że projektory interaktywne mogą poprawić wyniki i osiągnięcia uczniów. "Obraz z projektora jest o wiele większy i jaśniejszy, zapewniając każdemu uczniowi dobry widok. Inspirują one uczniów do współpracy, a wszyscy w klasie mogą w pełni uczestniczyć w zajęciach" – powiedział.

Słaba technologia jako przeszkoda w edukacji

Badania pokazują również, że 84% nauczycieli (TQ8) uważa, że słaba technologia często lub czasami utrudnia zaangażowanie i współpracę w klasie. Wybór odpowiedniej technologii, takiej jak projektory interaktywne, może stanowić odpowiedź na te wyzwania i znaczną poprawę jakości edukacji.

Informacje o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Epson w okresie od sierpnia do września 2024 roku. W ramach badania zebrano opinie 4239 nauczycieli oraz 20 690 rodziców dzieci w wieku 8-16 lat z 20 krajów europejskich. Ankiety realizowano za pośrednictwem wewnętrznej platformy firmy Focaldata, wykorzystując interfejs API i sieć paneli online.

Podsumowanie

Problemy z widocznością treści na monitorach w klasach stanowią poważne wyzwanie dla edukacji. Alternatywne technologie, takie jak projektory interaktywne, mogą przyczynić się do poprawy zaangażowania uczniów i jakości nauczania, zapewniając wszystkim uczniom równe szanse na uczestnictwo w lekcjach.