Szefowie firm chcą wdrażać AI, ale braki w wiedzy mogą osłabić ich strategie i rozwój



97% prezesów planuje integrację AI, ale tylko 1,7% czuje się w pełni przygotowanych. Nowe badanie Cisco ujawnia bariery hamujące postęp i sposoby, w jakie liderzy biznesowi zamierzają przekształcić ambicje w rzeczywistość.

AI to przyszłość, ale czy firmy są na nią gotowe?

Chociaż 4 na 5 prezesów firm dostrzega potencjał sztucznej inteligencji, to wielu obawia się, że braki w ich wiedzy wpłyną na podejmowanie kluczowych decyzji strategicznych. 74% liderów przyznaje, że niepewność co do AI może utrudnić podejmowanie decyzji, a 58% obawia się, że wpłynie to na ich wzrost i konkurencyjność.

Niepewność ta przekłada się na realne zagrożenia: 70% CEO martwi się, że niedostateczna wiedza na temat IT i infrastruktury może sprawić, że zostaną w tyle za konkurencją. Ponad połowa liderów biznesu już teraz widzi negatywne skutki niedoinwestowania w nowoczesne technologie.

Koszty braku działania są coraz wyższe

Według badania Cisco, 53% CEO przyznaje, że niewystarczające inwestycje w technologie odbierają im przewagę konkurencyjną. Dwóch na trzech liderów zdaje sobie sprawę z kosztów utraconych możliwości. Brak inwestycji w AI prowadzi do wyższych kosztów operacyjnych, niższych zysków, spadku produktywności i zmniejszenia udziału w rynku.

Jeetu Patel, dyrektor ds. produktów w Cisco, podkreśla wagę szybkiego działania: "W dynamicznym świecie, gdzie konkurencja jest zacięta, szybkość decyduje o zwycięstwie. Wkrótce istnieją tylko dwa rodzaje firm: te, które są firmami AI, i te, które staną się nieistotne."

Jak liderzy biznesu planują dostosować się do ery AI?

Prezesowie firm nie pozostają bierni wobec tych wyzwań. Największe priorytety to:

  • Inwestowanie w ludzi – rozwój kompetencji zespołów IT oraz zarządzających technologiami.
  • Modernizacja infrastruktury – dostosowanie sieci i systemów do wymagań AI.
  • Wzmocnienie cyberbezpieczeństwa – AI wprowadza nowe zagrożenia, które wymagają odpowiednich zabezpieczeń.

W realizacji tych celów kluczową rolę odgrywają dyrektorzy ds. technologii (CTO) i informatyki (CIO). Prawie 80% CEO podkreśla, że ich rola w podejmowaniu decyzji biznesowych i inwestycyjnych jest kluczowa.

Oliver Tuszik, prezes Cisco EMEA, wskazuje na duże możliwości rozwoju: "Firmy, które potrafią wykorzystać potencjał AI, mogą szybciej się rozwijać, uprościć operacje i być bardziej odporne na cyfrowe zakłócenia."

Współpraca z zaufanymi partnerami kluczem do sukcesu

Przygotowanie firm na AI wymaga nie tylko wewnętrznych inwestycji, ale także wsparcia ekspertów. Aż 96% CEO deklaruje, że polega na partnerach technologicznych w celu zapewnienia odpowiedniej infrastruktury i zabezpieczeń.

Cisco, jako lider w dziedzinie sieci i cyberbezpieczeństwa, koncentruje się na ułatwieniu wdrażania AI poprzez:

Integrację zabezpieczeń i sieci w centrach danych obsługujących AI.

Nowe narzędzia dla dostawców usług telekomunikacyjnych, umożliwiające generowanie przychodów z AI.

Programy certyfikacyjne dla specjalistów IT, dostosowane do wymagań ery A

Podsumowanie

Wdrożenie AI w biznesie to już nie opcja, ale konieczność. Chociaż prezesowie firm dostrzegają jej potencjał, to braki w wiedzy i niedoinwestowanie w technologię mogą utrudnić ten proces. Liderzy, którzy zainwestują w rozwój zespołów, nowoczesną infrastrukturę i cyberbezpieczeństwo, mają szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej w erze AI.

Badanie Cisco przeprowadziła firma Opinion Matters w dniach 24 grudnia 2024 – 2 stycznia 2025 r. W badaniu wzięło udział 2 503 prezesów firm zatrudniających ponad 250 pracowników. Kolejna część badania, koncentrująca się na liderach sieci i bezpieczeństwa IT, zostanie opublikowana w nadchodzących miesiącach.