Tchnij nowe życie w klasyczne gry: jak NVIDIA RTX Remix zmienia modding z pomocą AI



Modding gier to zjawisko, które od lat napędza społeczność graczy i pozwala na rozwijanie ulubionych tytułów w niespotykany sposób. Co roku pobieranych jest ponad 5 miliardów modyfikacji, które nie tylko poprawiają grafikę, ale także wydłużają żywotność gier i przyciągają nowych graczy. NVIDIA RTX Remix to platforma moddingowa, która oddaje w ręce twórców potęgę sztucznej inteligencji, pozwalając na tworzenie spektakularnych remasterów klasycznych tytułów z pełnym ray tracingiem.

NVIDIA RTX Remix: co nowego?

RTX Remix właśnie wyszedł z fazy beta i jest teraz dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Od momentu premiery beta ponad 30 000 modderów eksperymentowało z platformą, tworząc modyfikacje do setek klasycznych gier, które trafiły do ponad miliona graczy. Nowa wersja wprowadza wsparcie dla technologii GeForce RTX 50 oraz udoskonalone funkcje bazujące na sztucznej inteligencji.

Najważniejsze nowości to:

  • DLSS 4 z Multi Frame Generation – generowanie dodatkowych klatek za pomocą AI, co znacznie poprawia wydajność w grach,
  • Neural Radiance Cache – pierwszy neuronowy shader, który znaczną poprawia realizm oświetlenia w czasie rzeczywistym,
  • PBRFusion 3 – nowy model AI do generowania tekstur PBR, tworzący materiały o realistycznym wyglądzie.

Generatywne AI w modowaniu tekstur

Jednym z kluczowych aspektów RTX Remix jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do przetwarzania tekstur. Wbudowane narzędzia analizują niskiej rozdzielczołci tekstury z klasycznych gier, generują materiały PBR (w tym mapy normalne i chropowatości) oraz podbijają rozdzielczość nawet czterokrotnie.

Modderzy mogą także korzystać z modelu PBRFusion 3, który składa się z dwóch trenowanych sieci neuronowych:

  • Modelu PBR do generowania realistycznych map normalnych, chropowatości i wysokości,
  • Dyfuzyjnego upscalera, który podnosi jakość tekstur bez utraty detali.

Dzięki integracji z ComfyUI, modderzy mogą szybko przerabiać duże partie tekstur, co znacznie skraca czas potrzebny na remastering gier.

Integracja RTX Remix z REST API

Platforma NVIDIA RTX Remix pozwala na integrację z narzędziami do tworzenia treści cyfrowych, takimi jak Blender czy Hammer. REST API umożliwia eksport wszystkich przechwyconych tekstur do ComfyUI, gdzie mogą być masowo przetwarzane i ponownie importowane do gry.

Dzięki temu modderzy mogą:

  • Skalować tekstury do nawet 8-krotnej rozdzielczości,
  • Używać map metali i wysokości do lepszego odwzorowania środowiska,
  • Generować nowe szczegóły tekstur za pomocą promptów tekstowych.

Przykład: Half-Life 2 RTX

Już 18 marca na Steamie będzie można pobrać darmowe demo Half-Life 2 RTX, które prezentuje możliwości RTX Remix. W demie zobaczymy:

  • DLSS 4, które potrafi nawet 10-krotnie zwiększyć liczbę klatek na sekundę,
  • Neural Radiance Cache optymalizujące ray tracing w czasie rzeczywistym,
  • RTX Skin, poprawiający realistyczność postaci i potworów,
  • RTX Volumetrics, dodające realistyczne efekty dymu i mgły.

Half-Life 2 RTX to tylko przedsmak tego, co można osiągnąć, wykorzystując sztuczną inteligencję i RTX Remix.

Przyszłość modowania z AI

Rozwój technologii AI w modowaniu gier dopiero nabiera rozpędu. NVIDIA RTX Remix otwiera przed modderami zupełnie nowe możliwości, pozwalając na łatwe i szybkie remasterowanie klasycznych tytułów. Czy sztuczna inteligencja stanie się standardem w modowaniu? Wszystko wskazuje na to, że tak.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o AI i jej zastosowaniach, warto śledzić nadchodzącą konferencję NVIDIA GTC, gdzie eksperci przedstawią najnowsze innowacje związane z AI i technologiami RTX.

RTX Remix to przyszłość modowania, która już dziś pozwala na odświeżenie klasycznych gier w sposób, o jakim wcześniej można było tylko marzyć.